Mats Larsson Gothe/Foto: Torbjörn Jakobsson
Mats Larsson Gothe/Foto: Torbjörn Jakobsson

Mats Larsson Gothe

Mats Larsson Gothe har varit verksam som tonsättare på heltid sedan 1995 och har komponerat verk i de flesta genrer; musikdramatik, orkesterverk, solokonserter och kammarmusik. Under senare år har han rönt stor uppmärksamhet med sina operor.

Sök efter verk i katalogen »

Larsson Gothe fick ett större genombrott med sin första helaftonsopera Poet and Prophetess på NorrlandsOperan 2008, och den prisbelönta Blanche och Marie väckte stor uppmärksamhet vid premiären hösten 2014. Den senare blev även nominerad till International Opera Awards 2015.
I sina solokonserter har Larsson Gothe arbetat med solister som Christian Lindberg, Torleif Thedéen och slagverksensemblen Kroumata. Sångerskan Anna Larsson är en annan viktig uttolkare av hans musik. Orkestrar som BBC Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniker och Kungliga Filharmonikerna har tagit sig an hans musik. 2009-12 var han hustonsättare vid NorrlandsOperan och 2014-15 dito hos Västerås Sinfonietta. I april 2016 tillägnade Konserthuset i Stockholm sin Tonsättarweekend åt hans musik.
Ytterligare en stor framgång fick Larsson Gothe med sin nya musik till stumfilmsklassikern Körkarlen, som framfördes live till filmen under Göteborgs Filmfestival i februari 2017.

Stilistiskt har Mats Larsson Gothe tagit avstamp i en Stravinskijtradition som han strävar efter att utveckla. Därtill har studier i Italien (för Atli Ingólfsson) kommit att ge hans musik en virtuos rörlighet som kan kallas italiensk, exemplifierad hos bl.a. Franco Donatoni. Emotionell uttryckskraft smälter samman med neoklassiska drag och en stark pulskänsla, vilket ger musiken en hög intensitet. I senare orkesterverk visar den dramaturgiska uppbyggnaden att hans arbete med opera färgat av sig även på dessa. Musiken har blivit mer sångbar och mindre beroende av modernistisk gestik.

Mats Larsson Gothe har studerat trumpet och piano på musiklärarlinjen vid Musikhögskolan i Ingesund, och därefter komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland andra Sven-David Sandström, Daniel Börtz och Pär Lindgren, kompletterat med studier för Kalevi Aho vid Sibeliusakademin i Helsingfors. Han har tilldelats en rad prestigefyllda priser som det Lilla Christ Johnsonpriset (2003), Bo Wallnerpriset (2009),Svenska Dagbladets Operapris (2015) och Musikförläggarnas Pris (2015). Han fick en Grammis för porträtt-CDn Mats Larsson Gothe - Orchestral Works (2017), med Symfoni nr. 2, Apotheosis of the Dance (Larsson Gothes reflektion över Beethovens sjunde symfoni) och Autumn Diary för kammarorkester.

Exempel på verk

  • Symphony No. 2 "...sunt lacrimae rerum..." (2009)
  • Apotheosis of the Dance (2012)
  • Ur en anteckningsbok. Magnificat (2012) 
  • Autumn Diary (2013-14)
  • ...de Blanche et Marie... - Symphony No. 3 (2015)