Foto Magnus Aronson

Agneta Sköld är Månadens Körtonsättare #4!

2019-05-27

“Nu när jag är pensionär har jag tid att experimentera!” säger Agneta Sköld efter många år som kyrkomusiker och kompositör av sakral körmusik. Som tonåring var det besvärligt att ha absolut gehör, men i Radiokören var det hon som gav ton – utan stämgaffel förstås. Under rubriken #svenskkörmusik får vi möta mottagaren av 2019 års tonsättarstipendium från Musikföreningen i Stockholm.

I sin enkla genialitet lägger sig Agneta Skölds musik tätt intill själen och väcker tankar om livets stora gåtor - liv, död och kärlek.”​ Så lyder juryns motivering till årets tonsättarstipendium från Musikföreningen i Stockholm, 2019. Agneta Sköld, utbildad sångsolist, erfaren radiokorist och mångårig körledare för Mariakören i Västerås, är kanske mest känd för sin vackra och sångbara sakrala körmusik. Hennes There is no rose har sjungits på tusentals julkonserter sedan den skrevs 2004.  

Agneta om körmusik
"
Jag har aldrig gått i nån skola för komposition. Nu är jag väl för gammal för att söka nån kompositionsutbildning, men det skulle vara kul att ha nån att diskutera med! Jag har alltid skrivit musik för de körer jag har arbetat med: från barnkör, via damkör till vuxen blandad kör. Jag är ju såhär praktisk av mig och ser vad kören behöver. Från början var det en vid sidan om-syssla, men sen började jag få fler och fler beställningar från andra. Nu när jag har pensionerat mig från min tjänst som kyrkomusiker ägnar jag mig på heltid åt att komponera, och nu har jag lust att experimentera, bredda mig och hitta andra vägar!

Min mamma var kyrkomusiker och pianolärare. Vi syskon satt i ett angränsande rum när hon hade elever hemma. När de var klara med lektionen gick jag in och spelade ur minnet det de hade övat på – jag har ju absolut gehör. Jag var kanske tre år gammal när jag började med det..."  

Läs hela intervjun på www.gehrmans.se/svenskkörmusik