Anna Cederberg-Orreteg är Månadens Körtonsättare #6!

2019-08-22

“Det är viktigt att vara lika seriös när man jobbar med musik för och med små barn som med vuxna. Man får inte underskatta barnen!" Från arrangemang av luciavisor för skolkör till Tranströmer-tonsättningar för mångstämmig blandad kör; hennes många verk har en sångbar, lyrisk ton. Själv tar hon gärna de högsta soprantonerna. Under rubriken #svenskkörmusik presenterar vi under 2019 en rad körtonsättare och deras tankar om musiken och framtiden.

"När jag började jobba som musiklärare för snart fyrtio år sen märkte jag att det inte fanns material för den vanliga skolkören. Repertoaren som fanns var alldeles för svår, allt var a cappella och melodin låg ofta för högt för barnen. De ville ju att det skulle låta bra med en gång! När man är ovan sångare – och det gäller ju både barn och vuxna – så har man inte så mycket tålamod. Då började jag experimentera med att skriva arr och stämmor som går att öva in på den lilla tid man har med en skolkör.

Det gäller att väcka deras lust så att de vill komma tillbaka nästa vecka! Jag har skrivit mycket arrangemang, och för mig är det samma sorts arbete som att komponera. Man målar tonerna runtomkring och skapar på samma sätt som i en originalkomposition. Arrangören kommer ofta i skymundan, men orkestreringen eller arrangemanget är ju ibland lika viktig som melodin och harmoniken! Jag har växt upp med Alice Babs och sångerna ur Sjung med oss mamma i Bengt Hallbergs arrangemang, som är fantastiska. Det har färgat mig otroligt i konsten att arrangera.”

Läs hela intervjun på gehrmans.se/svenskkormusik