Körfokus Extra – nya utgåvor!

2024-02-07

Vårt Körfokus Extra-abonnemang har nu nått ut till våra abonnenter. Abonnemanget vänder sig till den lite mer avancerade kören som söker efter en mer krävande och utmanande repertoar. Varsågod att ta del!

Ulrika Emanuelsson: I det vitt ofyllda
14518-i-det-vitt-ofyllda.gif

I det vitt ofylllda för sexstämmig kör a cappella till ett urval ur Lotta Lotass Nya dikter. Det är en svit om 36 verser, alla i samma rytmiska form om sex rader. Intill verserna – bilder på elefanter i fångenskap. Svartvita bilder från vad det verkar, cirkusar på 1900-talets början i USA. Den tunga sorg de små elefantögonen utstrålar i detta erbarmliga fängelse! Verserna inleds i ett ofullbordat konditionalis, ”Kunde jag” men följs aldrig av det befriande ”så skulle jag”. Tidlöst vidare önskar man sig bort, ut ur fängelset och ut i frihet. Ulrika gjorde utifrån detta ett urval av verser och gav dessa en indelning i tre satser efter orden: Stumnad – Skimmer – Genklang. Verket beställdes av Sveriges Radio till Sofia Vokalensemble med dirigent Bengt Ollén, det uruppfördes i Sofia kyrka i Stockholm den 23 april 2023

 

Alvin Vikman: The Japanese Seasons
14522-the-japanese-seasons.gif

The Japanese Seasons för SATB a cappella är en svit av den unge Alvin Vikman, den är tillägnad Erik Westbergs Vokalensemle. Alvin är tonsättare och pianist, han började sin utbildning på Lilla Akademien i Stockholm med Matthew Peterson som lärare. Senare studerade Alvin för Jan Sandström och Fredrik Högberg i Piteå där han tog en kandidatexamen i komposition. Alvin berättar: ”Jag har alltid dragits till japansk poesi och De japanska årstiderna är en utforskning av denna fascination, med hjälp av madrigalism – en teknik där musiken speglar orden. Som en blomma faller eller vita tyger fladdrar i vinden, musiken följer och härmar dessa rörelser. De specifika dikterna som används är från Hyakunin isshu, en samling äldre japanska dikter. Trots att de är en del av Japansk utbildning förblir de relativt okända. Verserna fungerar som tidskapslar och ger glimtar av Japan från över ett årtusendesedan. Min musik är en tolkning av det antika Japans ljudlandskap, som försöker fånga den magi som finns inbäddad i dikterna.”
 

 

Susanna Lindmark: To Be a Human
14571-to-be-a-human.gif

Susanna Lindmarks stycke To Be a Human för SSATB a cappella är ett beställningsverk till föreställningen Existens som uruppfördes på Göteborgsoperans stora scen i maj 2022. Stycket är skrivet för kören Arctic Light och Göteborgs- Operans Ungdomskör och behandlar just den existentiella frågan: Att vara människa – vad är det? I stycket finns såväl flödande legatolinjer som rytmiskt sväng, influenser av jojk och fria vidder men också referenser till FN’s deklaration om mänskliga rättigheter och Shakespeares episka fråga: To be or not to be – that is the question – för att slutligen mynna ut ifrågeställningen som nog många av oss kan känna igen sig i: Räcker det att bara vara jag?

 

Jan Yngwe: No More War!
14566-No-More-War!.gif

Jan Yngwes verk No More War! för SATB divisi a cappella. Det är överkomligt i svårighetsgrad inte minst för att damkören oftast speglas i manskören en oktav ner. I sin presentation av verket skrev Jan: ”När Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 kom det som en blixt från klar himmel även för omvärlden. Den medkänsla och även vanmakt många av oss kände då kanaliserades för min egen del i komponerande av mitt körverk No More War! Den korta och slagkraftiga texten av Asif Andalib, poet från Bangladesh, engagerade mig och aldrig förr har jag väl komponerat ett stycke med en sådan fart och naturlighet. Dramatiken i början av stycket när rösterna blir allt fler, starkare och alltmer upprörda! Slutet med den kärleksfulla stigande koralen Learn to Love Please”.
 

 

 

 

Teckna abonnemang för att vara kontinuerligt uppdaterad på vår senaste utgivning av körmusik av hög kvalitet. Som abonnent får du noterna till halva priset. Klicka här för mer information och anmälan.