The Deadly Sins

Seven Tangos for Piano Trio

Ullén, Johan

För pianotrio.

Visa utdrag (PDF) » Visa utdrag (PDF) » 

 
The Deadly Sins

Studiepartitur (B5)
GE 12090
214,00 kr
Status: Finns i lager
Partitur och stämmor (B4)
GE 11955
649,00 kr
Status: Finns i lager

Produktinformation

Beskrivning

”De sju dödssynderna” är ett begrepp som härstammar från en passage i Gamla Testamentet, och fastslogs som dogm av den medeltida kristna kyrkan under påven Gregorius I. Kyrkan skiljer på mindre synder, som förlåtelse kan ges för, och så kallade dödssynder, som begångna var och en för sig är fullt tillräckliga att döma själen till ett evigt lidande i helvetet.

Tangon, å sin sida, uppstod som underhållningsmusik på bordellerna i Buenos Aires, en dansform där köpare och säljare av sexuella tjänster kunde bekanta sig med varandra. Under 1900-talet gjorde tangon en formidabel klassresa, från bordellen, via danspalats och filmsuccéer, till den klassiska konsertscenen. Rötterna i den argentinska synden försvinner dock aldrig. Man skulle till och med kunna hävda, att dödssynderna är rena dygder för en bra tango: stolthet, lusta, vrede och avund är typiska ingredienser i de gamla tangotexterna, och i själva musikens attityd.

Jag har använt olika metoder för att beskriva de sju dödssynderna. Några av dem är rena karaktärsskildringar, som exempelvis de två första: Hybris (stolthet) och Acedia (lättja). Den tredje, Invidia (avund), har jag valt att gestalta som ett svartsjukedrama. Pianot och cellon har en stormigt passionerad relation, när plötsligt violinen uppenbarar sig och förför cellon med sitt spel. Pianot klingar övergivet kvar i bakgrunden. Avaritia (girighet), är den enda dödssynd jag inte lyckades finna någon försonande eller charmig egenskap i. Denna tango formar sej till ett tröstlöst, enormt kvarnhjul, som krossar allt i sin väg. Den femte tangon, Luxuria (lusta), överlåter jag åt er och er fantasi att tolka. I den sjätte synden, Gula (frosseri), begår jag själv motsvarande musikaliska försyndelse. Istället för den klassiska tangons uppbyggnad med återkommande teman, konsumerar denna tango den ena melodin efter den andra, bara nytt material hela tiden, en musikalisk bulimi som får tangon att växa tills den spricker. Den sjunde och avslutande tangon, Ira (vrede), är en långsam tango,där ilskan gradvis kokar upp inombords.

– Johan Ullén


Titlar i samling

  • Tango Hybris
  • Tango Acedia
  • Tango Invidia
  • Tango Avaritia
  • Tango Luxuria
  • Tango Gula
  • Tango Ira

Produktspecifikation

Kompositionsår

2006–08

Besättning

vln, vlc, pf

Durata

37

Uruppförande

2009-02-21

Ort

Stockholm (Allhelgonakyrkan)

Exekutör

Klara Hellgren, violin, Kati Raitinen, cello, Terés Löf, piano

Originalförlag

Gehrmans Musikförlag

Kategorisering

Instrument & Ensemble, klassiskt, pianotrio, cello, piano, violin