Gehrmans 💛 Mikaeli = #svenskkörmusik

Älskar du svensk körmusik precis som vi? Följ #svenskkörmusik i sociala media!

Vi har gett ut körmusik sedan Nya Zeeland införde kvinnlig rösträtt (jo, de var först i världen och det var 1893!). På de 125 år som gått sedan dess har den svenska körmusiken utvecklats, förgrenats och förnyats och vi är stolta över att vara del av denna rika kultur. Som en del i vårt 125-årsjubileum under 2018 sjösätter vi projektet #svenskkörmusik. Tillsammans med Mikaeli kammarkör och dess dirigent Anders Eby spelar vi in tolv korta filmer om lika många körstycken - från lika många decennier. Det är inte en “topplista”, utan verk vi tycker är pärlor. Upptäckarglädje är vårt ledord. 

Nu är fjärde filmen ute - i april månads film får vi musik från 1910-talet: Vårnatt av Stenhammar! Läs mer längst ned.

Sista söndagen i månaden under hela 2018 släpper vi månadens film på Facebooksidan Svensk körmusik / Swedish Choral Music. Gilla och följ gärna sidan! Vi hoppas på ett samtal med dig och andra som älskar svensk körmusik, ett samtal som kan fortsätta långt efter 2018. #svenskkörmusik #swedishchoralmusic

Filmerna produceras av Janna Vettergren och filmas av Pär Fridberg. Vi är stolta över samarbetet med Scenkonstmuseet, vars konsertsal är inspelningsplats för många av filmerna.

Vill du vara med? Gilla filmerna på Gehrmans eller Mikaelis Facebook-sidor så har du chansen att vinna två biljetter till vår jubileumskonsert på Scenkonstmuseet i Stockholm den 13 oktober och presentkort på en middag för två värt 1.000 kr (i närheten av dig om du inte bor i Stockholm)! Gillar du dessutom vår Facebook-sida får du ju automatiskt meddelande när nästa film släpps.

Projektet genomförs med stöd av Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik.

Samarbetspartners: Mikaeli kammarkör, Scenkonstmuseet.

FILM 1 - januari 2018: 2000-tal. Mattias Skölds We know not where the dragons fly (Bhu Zhi Long Qu Chu) (2004). Ett rytmiskt intressant och klangligt enkelt svenskt körstycke på kinesiska! I filmen berättar Mattias för Anders Eby hur det kommer sig att texten är just på kinesiska. Filmen är inspelad i Årsta kyrka, en vacker och intressant kyrka, ritad av Johan Celsing och uppförd 2011.

  

Mer att läsa om stycket finns HÄR.

Och mer om Mattias Sköld finns HÄR!

FILM 2 - februari 2018: 1990-tal. Gabriella Gullins Tyst är det rum, ur Tre Miniatyrer (1994). Musiken bärs av de många och långa pauserna i en skör tonsättning av Pär Lagerkvists text, skriven mitt under brinnande världskrig. Filmen är inspelad på Scenkonstmuseet, ett samarbete som fortsätter hela 2018!

FILM 3 - mars 2018: 1930-tal. Hildor Lundviks (1885-1951) Verlaine-Stämning (1937), text Vilhelm Ekelund. “Det regnar över staden, det regnar tyst och sakta…” I Verlaine-stämning möter det svenska vemodet det franska 1800-talets poetiska livsleda. Paul Verlaines dikt, den som börjar “Il pleure dans mon coeur…” (“Det gråter i mitt hjärta…”) inspirerar Ekelund, och därmed föds musiken i Lundviks körstycke. “Mitt hjärta gråter tyst” sjunger tenorerna över altarnas och sopranernas sakta sus. Filmen är inspelad på Scenkonstmuseet, ett samarbete som fortsätter hela 2018!

Mer om Hildor Lundvik finns att läsa här!

 

FILM 4 - April 2018: 1910-talet. Wilhelm Stenhammar: Vårnatt/Lenznacht (1912), text Oscar Levertin. Piano: Carlos Murakami.

Våren är en livgivande kraft som skänker ”hjärtana allt vad de önska” om man bara tror på den, men där finns också brustna strängar och stäckta planer som längtar efter att ”bli aska i urna”, skriver Erik Wallrup på Levande Musikarv. Wilhelm Stenhammar  (1871-1927) ger med sin Vårnatt liv åt allt som är vackert och allt som gör ont i den nordiska våren, med musik som körer har älskat att sjunga sedan 1912. Vårnatt skrevs för orkester och kör men det är versionen för piano som framförs oftast. Filmen är inspelad i Årsta kyrka i Stockholm.

Läs om Wilhelm Stenhammar här!

….och noterna finns både på Gehrmans (pianoversion) och på Levande Musikarv (orkesterpartitur)!