Anna-Karin Klockar är Månadens Tonsättare #2.

Gehrmans 💛 #svenskkörmusik

Under 2018 hyllade vi svensk körmusik i våra filmer med musik från tolv decennier. I år blickar vi framåt och lär känna några av de tonsättare som är aktiva just nu! Vad är svensk körmusik och vart är den på väg? Vi låter tonsättarna själva reflektera över det. Varje månad presenterar vi Månadens Körtonsättare, och du har möjlighet att själv ställa frågor till honom eller henne i kommentarsfältet på Facebook.

www.facebook.com/swedishchoralmusic/

MÅNADENS KÖRTONSÄTTARE #2: ANNA-KARIN KLOCKAR
En dalkulla med 25 års erfarenhet av den italienska filmmusikbranschen – Anna-Karin Klockar tar sin inspiration från många håll.
Hon vann 2017 den amerikanska Polyphonos-tävlingen som internationelll tonsättare. 2016 blev hennes Speeches vinnarbidraget i Anders Wall och Allmänna Sången Composition Award. “Stycket baseras på tre fantastiska textval som getts en musikalisk skrud av yttersta klass och professionalitet”, skrev juryn.

Anna-Karin om körmusik
"Om du säger körmusik säger jag svensk! Körmusik är en så stor del av vårt svenska musiksamhälle. Jag sjöng ett tag i kyrkokör, och i kammarkör på musikhögskolan. Jag har skrivit många arrangemang till en damkör som jag ledde i några år här i Falun. Men under alla år när jag jobbade i den italienska film- och TV-industrin skrev jag ingenting för kör. Det blev musik för stor orkester, kompgrupp, datorinspelad musik... Jag gillar all sorts musik och trivs bra med att befinna mig i olika genrer.

Jag har haft mycket hjälp av hantverkskunnandet jag fick där, som jag inte tror att jag hade kunnat få i samma utsträckning om jag hade stannat i Sverige. Min körmusik beskriver ofta texten, precis som musiken stöttar handlingen i filmer där den lyfter fram känslor som inte finns i bild och tal. Jag är ganska teatralisk i mycket jag gör. När jag vann en tävling (länk: AWCA) med Speeches fick jag mycket fin kritik, men intressant nog var det många som ifrågasatte hur jag hade använt texten i styckets första del, The Rights of Woman (länk: spotify) . En sån tung text… De tyckte jag var för lekfull. Men jag tänker att man kan använda lite ironi när man talar om svåra saker. Som komikerna gör! Men det har blivit så känsligt idag. Särskilt en kritiker var väldigt upprörd!

Min röst är inte så speciell men den är användbar! Den är mitt arbetsverktyg. Jag använder den när jag skriver all sorts musik, även för linjer i instrumentala passager. Musik är mitt första språk. Jag sjöng innan jag pratade, så det är nog det språk som jag uttrycker mig bäst på.

Läs mer om Anna-Karin Klockar här!
Lyssna på Speeches på Spotify
(från skivan Femina Moderna, där Allmänna Sången sjunger kvinnliga nutida tonsättare)

Repertoartips:
Forever Hurts, en tonsättning av bl a Karin Boyes ord om knoppar som brister, ett beställningsverk från den amerikanska ensemblen Esoterics och dess konstnärlige ledare Eric Banks. (SATB, avancerad nivå)  
Aftonbön, enkel och vacker, även denna med en text av Karin Boye. (SATB, lätt nivå)
Speeches, vinnarbidrag i Anders Walls och Allmänna Sångens kompositionstävling. Tre tal i teatralisk tonsättning. (SATB, avancerad nivå)

A-K Klockar Månadens Tonsättare 2 version 2.jpg

Såhär såg det bland annat ut på Facebook när Anna-Karin Klockar svarade på frågor i kommentarsfältet:

FrågaSvarKlockar.JPG

 

 

*****

MÅNADENS KÖRTONSÄTTARE #1: JACOB MÜHLRAD

Månadens körtonsättare JM.jpg

Jacob Mühlrad har häpnadsväckande snabbt etablerat sig som en av sin generations mest efterfrågade och uppmärksammade nordiska tonsättare. Hans orkester-, kammar- och körmusik har framförts i Carnegie Hall, Londons National Gallery och Berwaldhallen. Han har komponerat för Martin Fröst, Silvana Imam och Radiokören och inleder 2019 ett treårigt samarbete med Kungliga Filharmonikerna. Jacob utsågs till Sveriges bäst klädda man 2018 av Elle Magazine.

Jacob om körmusik: “Min sångröst är hemsk! Jag har ingen bakgrund inom körsång. Men när jag skrev mitt första verk 2011 så var det för kör. Sven-David Sandström uppmuntrade mig att bli tonsättare. Han har betytt mycket för mig med sin kritik och sina kloka frågor. Jag söker det spirituella i musiken, att hitta nån sorts kärna. Att välja kören som instrument är för mig att närma mig det mänskliga och det gudomliga på en och samma gång. Alla blir berörda av sång! Jag jobbar mycket med klang. Mitt musikaliska uttryck är ofta ganska suggestivt, meditativt och emotionellt, i enstaka fall även berättande. Man kan höra inslag av mitt judiska arv, ibland i ornamentik och melodier, ibland i själva formen. Bara för att färre människor idag söker sig till religionen, betyder inte det att behovet av spiritualitet är mindre. Jag tror att ens existentiella behov kan tillgodoses genom konsten och inte minst genom konstmusiken.” 

Just nu: Time, a cappella för 32 sångare som uruppfördes av Radiokören i november 2018, hade USA-premiär i San Francisco den 23 februari i ett program ägnat svenska och amerikanska tonsättare verksamma idag.

Läs mer om Jacob Mühlrad här!

jacob_muhlrad.jpg

Under 2018 firade Gehrmans Musikförlag 125 år. Vårt största projekt under året var tolv filmer om tolv körstycken från de tolv decennier som gått sedan 1893, då förlaget grundades. Samarbetet med Mikaeli kammarkör och Anders Eby blev en fantastisk resa i den svenska körmusiken, med upptäckarglädje som ledord. Nu är jubileumsåret 2018 till ända och vårt filmprojekt är avslutat. Vår tillbakablick är klar och nu ser vi framåt! 

Under 2019 kommer vi att presentera fortsätta vårt utforskande av svensk körmusik genom att presentera Månadens Tonsättare här och i sociala medier under rubriken #svenskkörmusik. 

I referensgruppen för #svenskkörmusik 2019 ingår: Fredrik Winberg som bland annat leder Adolf Fredriks Flickkör och undervisar i kördirigering vid Örebro Musikhögskola, Laila Prigorowsky, sjuksköterska, erfaren körsångare och flitig konsertbesökare, Simon Arlasjö, student i kördirigering vid Kgl Musikhögskolan i Stockholm och styrelsemedlem i Föreningen Sveriges Körledare, Karin Ekedahl, ansvarig utgivare av körmusik på Gehrmans och Janna Vettergren, projektledare, producent och initiativtagare till #svenskkörmusik på Gehrmans. 

Varje månad kommer du att kunna tävla om vilken nästa månads tonsättare är. Och varje gång vi presenterar en ny tonsättare kommer du att kunna ställa frågor till honom eller henne i kommentarsfältet på Facebook. Följ gärna oss på www.facebook.com/swedishchoralmusic!

Känner du någon engelsktalande person som är nyfiken på Månadens Tonsättare? Maila swedishchoralmusic@gehrmans.se!