Gehrmans 💛 svensk körmusik = #svenskkörmusik

Under 2018 hyllade vi svensk körmusik i våra filmer med musik från tolv decennier. I år blickar vi framåt och lär känna några av de tonsättare som är aktiva just nu! Vad är svensk körmusik och vart är den på väg? Vi låter tonsättarna själva reflektera över det. Varje månad presenterar vi Månadens Körtonsättare, och du har möjlighet att själv ställa frågor till honom eller henne i kommentarsfältet på Facebook

Cederberg-Orreteg-Manadens-Tonsattare-6_web.jpg

"Man får inte underskatta barnen"

Under snart fyrtio år har Anna Cederberg-Orreteg tagit barns och ungdomars musicerande på allvar, både som musiklärare, körledare och tonsättare. Från arrangemang av luciavisor för skolkör till Tranströmer-tonsättningar för mångstämmig blandad kör; hennes många verk har en sångbar, lyrisk ton. Själv tar hon gärna de högsta soprantonerna.

Intervju med Anna Cederberg-Orreteg, juli 2019

Vad är musik för dig?
"Min pappa skrev ned ett arrangemang som jag hittade på när jag var fem år, Lilla Tussilago, tror jag att det var. Jag skrev sånger till mina husdjur också, ett marsvin, en katt, en hund... Så jag har nog alltid skrivit musik på ett eller annat sätt. Jag är så tacksam för att jag får vara i musiken. I mitt jobb måste jag såklart vara professionell, men när jag sitter i publiken eller när jag tittar på tv – då kan jag bli så berörd så fort det kommer musik! 

Jag har skrivit mycket arrangemang, och för mig är det samma sorts arbete som att komponera. Man målar tonerna runtomkring och skapar på samma sätt som i en originalkomposition. Arrangören kommer ofta i skymundan, men orkestreringen eller arrangemanget är ju ibland lika viktig som melodin och harmoniken! Jag har växt upp med Alice Babs och sångerna ur Sjung med oss mamma i Bengt Hallbergs arrangemang, som är fantastiska. Det har färgat mig otroligt i konsten att arrangera." 

Hur låter din egen röst?
"Jag älskar att sjunga, men jag är absolut ingen solist. Därför är körsången extra viktig för mig. Att smälta in i andras röster och vara en del av det hela. Jag är ganska bra på att göra flöjtiga klanger, ljusa ljud uppe i sopranen. Och så har jag kulat när det har behövts."

Hur har ditt arbete som musiklärare påverkat dina kompositioner?
"När jag började jobba som musiklärare för snart fyrtio år sen märkte jag att det inte fanns material för den vanliga skolkören. Repertoaren som fanns var alldeles för svår, allt var a cappella och melodin låg ofta för högt för barnen. De ville ju att det skulle låta bra med en gång! När man är ovan sångare – och det gäller ju både barn och vuxna – så har man inte så mycket tålamod. Då började jag experimentera med att skriva arr och stämmor som går att öva in på den lilla tid man har med en skolkör. Det gäller att väcka deras lust så att de vill komma tillbaka nästa vecka!

Det är viktigt att vara lika seriös när man jobbar med musik med små barn som med vuxna. Man får inte underskatta barnen! De ser igenom allt och de säger vad de tycker och är ärliga."

Hur skulle du beskriva din musik? 
"Andra har sagt att jag skriver lyrisk musik och det köper jag gärna! Ett av mina barn hade hört nåt på radion och sa: “det där låter som mammas musik”. Och det var det! Då blir jag glad att min personliga touch är tydlig även om jag kan vara lite av en musikalisk kameleont."

Vad betyder orden “svensk körmusik” för dig? 
"Jag tänker på den fantastiska körlyrik-skatt som vi har. Sommarpsalm, Uti vår hage, Förklädd gud. Det är tokigt när man säger att det är enkel musik. Det är musik som tillhör oss alla! Vi har mycket sån musik i Sverige. Ett visst mått av vemod men ändå ljus och glädje. Det speglar nog ganska bra hur vi är i Norden."

Vad vill du skriva för körmusik i framtiden? 
"Jag studsar ofta hem efter en konsert och har kommit på: DET ska vi göra! Det är ju framför allt den grupp som jag har framför mig som triggar igång mig. En dröm är att skriva en jazzsvit och använda mig av riktigt duktiga musiker. Och att skriva något större för kör och orkester. Men det får bli när jag blir pensionär! Jag har en systuga som står orörd också… Men det blir vad det blir tror jag. Jag ska inte ha några stora planer, har jag bestämt mig för."

Cederberg-Orreteg_collage.jpg

Lyssna på musik av Anna Cederberg-Orreteg (Spotify)

Tre körverk av Anna Cederberg-Orreteg 
Staden vaknar. Trestämmig kanon till text av tonsättarens syster. Med pianoackompanjemang. Lätt nivå.
Två dikter av TranströmerAnsikte mot ansikte och Minnena ser mig är tillägnade Gustaf Sjökvists kammarkör vid deras tioårsjubileum 2004. SATB divisi. Medel-avancerad nivå.
Sverige. Stilsäker a cappella-version av Kents älskade låt. Ett av Cederberg-Orretegs mest spridda arrangemang. SATB. Lätt-medelsvår nivå. 

Mer om Anna Cederberg-Orreteg
Tonsättarprofil på gehrmans.se
Fyrton – Anna Cederberg-Orretegs hemsida

www.facebook.com/swedishchoralmusic/

Om #svenskkörmusik
Under 2018 firade Gehrmans Musikförlag 125 år. Vårt största projekt under året var tolv filmer om tolv körstycken från de tolv decennier som gått sedan 1893, då förlaget grundades. Samarbetet med Mikaeli kammarkör och Anders Eby blev en fantastisk resa i den svenska körmusiken, med upptäckarglädje som ledord. Nu är jubileumsåret 2018 till ända och vårt filmprojekt är avslutat. Vår tillbakablick är klar och nu ser vi framåt! 

Under 2019 kommer vi att fortsätta vårt utforskande av svensk körmusik genom att presentera Månadens Tonsättare här och i sociala medier under rubriken #svenskkörmusik. 

I referensgruppen för #svenskkörmusik 2019 ingår: Fredrik Winberg som bland annat leder Adolf Fredriks Flickkör och undervisar i kördirigering vid Örebro Musikhögskola, Laila Prigorowsky, sjuksköterska, erfaren körsångare och flitig konsertbesökare, Simon Arlasjö, student i kördirigering vid Kgl Musikhögskolan i Stockholm och styrelsemedlem i Föreningen Sveriges Körledare, Karin Ekedahl, ansvarig utgivare av körmusik på Gehrmans, Annika Lind, projektledare för kör- och kyrkomusik och Janna Vettergren, projektledare, producent och initiativtagare till #svenskkörmusik på Gehrmans. Du når oss på swedishchoralmusic@gehrmans.se.

Varje månad kommer du att kunna tävla om vilken nästa månads tonsättare är. Och varje gång vi presenterar en ny tonsättare kommer du att kunna ställa frågor till honom eller henne i kommentarsfältet på Facebook. Följ gärna oss på www.facebook.com/swedishchoralmusic!

Månadens Tonsättare finns som nyhetsbrev på engelska och svenska. Maila swedishchoralmusic@gehrmans.se och ange vilket språk du vill ha det på!