Sven-David Sandström är Månadens Körtonsättare #3

“Ingen tonsättare har som Sven-David Sandström präglat det samtida svenska musiklivet”, skriver en av våra stora musikkritiker, Camilla Lundberg, i sin text om Sven-David på https://www.gehrmans.se/upphovsman/sven-david_sandstrom. Hans karakteristiska klanger, utmanade körsatser och själsliga samhörighet med JS Bach har gjort honom till en av vår tids mest älskade tonsättare. Under en period av allvarlig sjukdom delar Sven-David med sig till #svenskkörmusik av sina tankar om musiken och livet.

Sven-David Sandström om körmusik
Intervju från april 2019 (foto Ulla Montán)

"Vad är musik? Alla säger att det är en svår fråga, men det är inte så svårt egentligen. Jag lever hela tiden i musiken och den formar hela mitt liv. Utan musik skulle det ha varit olidligt nu när jag har varit sjuk. Jag har flytt in i musiken. Fortfarande efter alla år får jag stora uppenbarelser av musik, både när jag lyssnar och när jag själv skriver. Jag förstår nu mycket musiken betyder för mig."

Vad tänker du på när du hör orden svensk körmusik?
"
Den är ganska unik och har nån slags... sentiment kan man kalla det, som lockar till lyssnande. Varför svensk körmusik håller en så hög nivå internationellt är svårt att svara på. Språket har ju en väldigt viktig funktion. Danskan som jag jobbat mycket med har en ovanlig timbre. Engelska har jag också en väldigt speciell relation till. Amerikansk engelska tycker jag ger en slags känsla av musikal, en typ av diftongartad upplevelse som skiljer sig från svenska och latin. Språken skapar helt olika atmosfär."

Hur låter din egen röst? 
"Jag har väldigt kraftfull östgötska i mig. Det hör jag när jag lyssnar på mig själv på radio till exempel. Då blir jag fortfarande förvånad över att jag låter som jag gör (skratt). Jag sjöng mycket i kör för 30 år sen, och då hör man inte det där med språket. Som körsångare måste man ju anpassa sig till grannen bredvid. Där kommer man åt nåt väsentligt, att det låter kör om soundet som kommer ut. Operatrios till exempel låter ibland ganska förödande som körmusik även om det är vackert som opera. Det är viktigt att försöka hitta den där klangen som är gemensam för alla rösterna och det kan ta tid. Men det är ju en fråga om att jobba med det. Man måste jobba med saker och ting!"

Hur väljer du text? 
"Det är det svåraste, tycker jag! Nuförtiden väljer jag aldrig själv. Folk skickar över en text som jag gärna kan bli överraskad över. Texten är viktig för att nå fram till innehållet i ett musikverk. Om sångarna är med och pratar om texten har man nått långt."

Har det ändrats hur du tänker på musik? 
"Idag tänker jag mer på körsångarna än jag gjorde förr. Om man når dem får man ett bättre resultat. Kanske man till och med får personligt kontakt. Jag har ju varit så länge i branschen nu att jag känner nästan alla som håller på med det här. Jag tänker att nu hoppas jag att ni ska gilla det här jag har gjort! Att de ska bry sig om vad man har skrivit.

Stilen är väldigt annorlunda mot på 60- och 70-talet. Det är ju ett historiskt fenomen. Man följer med stilbrytningarna, ibland är man i spetsen och ibland följer man efter. Jag tror att jag ganska ofta har varit där framme i spetsen, jag har i alla fall alltid försökt vara där. Långsamt vrider sig uttrycket och karaktärerna. Det är ju väldigt långt mellan Brahms och Schönberg fastän de levde ungefär samtidigt. Historien vrider sig och tonsättarna följer med förhoppningsvis."

Tre körverk av Sven-David Sandström:
Hear my prayer, o Lord (H Purcell/S-D Sandström). Sandström tar över där Purcells körsats slutar och gör den till sin, med sitt karakteristiska tremolo. Sandströms kanske oftast framförda verk. För SSAATTBB a cappella (medelsvår nivå).
In paradisum. Skirt vacker körklang med text från requiemässan. För SMzATBarB a cappella (medelsvår nivå).
Lobet den Herrn (Motet nr 1). Efter förebild av J.S. Bach har Sandström skrivit sex motetter till samma texter som den gamle mästaren. För dubbelkör a cappella (avancerad nivå).

Läs mer om Sven-David Sandström
Intervju med Sven-David Sandström om hans arbete i Bachs fotspår
Lyssna på Let him kiss me, ur Four Love Songs (Sofia Vokalensemble under ledning av Bengt Ollén
Se Wiener Kammerchor framföra Lobet den Herrn

Sandstrom_collage2.jpg