“Jag gillar rösten som rytmiskt instrument”

Ulrika Emanuelsson, tonsättande körledare med rytmikutbildning i botten, är vår profil #9 i serien Månadens Körtonsättare. Som ensemblesångare med en outsläcklig törst efter ny repertoar har hon passerat igenom en stor mängd musik. Hennes metod handlar om utommusikaliska element, en utmaning och begränsning att skapa utifrån. Ulrika är flerfaldigt prisbelönad för sina kompositioner, bland annat vid Sacred Music Festival i New York och Cambridge Madrigal Singers i Boston.

Intervju med Ulrika Emanuelsson, november 2019

Hur låter din egen röst?
Det är spännande att tänka tanken, för man hör ju sig oftast inifrån. Jag låter nog som en flöjt eller violin eller möjligen som en kolibri om den fanns i mänsklig form. En hög sopran med snabbt vibrato som jag får släta ut ibland. 

Hur skulle du beskriva ditt tonspråk?
Jag provar gärna olika ingångsvinklar så jag tror att mina stycken är sinsemellan ganska olika. Men där finns ofta både polyrytmik och polyharmonik och mycket som pågår samtidigt. Jag leker också med att låta rösterna vara perkussiva, men utan att släppa klangen. Jag gillar röst som rytmiskt instrument.

Jag försöker knyta mina idéer till något utommusikaliskt och skapa något som för mig bort från mitt vanliga jag. Det är i alla fall ditåt jag strävar! Om jag till exempel skriver musik till latinets ord för ljus, “lux”, så kan jag utgå från ljusets hastighet, 299 792 458 meter per sekund. Det blir en jättefin liten tonserie av det, och då finns också en anledning till att just de tonerna finns där. Jag utmanar mig själv att hitta nåt som som skapar en begränsning att utgå ifrån. 

Vad i ditt liv har mest påverkat din körmusik?
Att jag själv sjunger och har sjungit så mycket, tror jag. Jag har passerat igenom en så enorm mängd musik och körmusik. Det finns en stor törst hos mig, en glöd som inte verkar falna. Jag älskar när man får ett nytt partitur och får dyka in det. Att få musicera med så många andra tonsättares musik. Jag vill liksom prova vad de har gjort och sen göra tvärtom, eller åtminstone göra det till mitt. 

Vad vill du skriva för körmusik i framtiden?
Jag vill skriva sånt som jag själv vill sjunga. Det är den här törsten efter att få prova nya idéer, att hitta det där som bara säger “Ping! Det här tror jag på!”.

Min musik är nästan uteslutande vokal: oratorium, requiem och operasaker, ibland för kör och orkester men oftast a cappella. Sången är mitt instrument och det kommer jag inte undan. Och jag verkar inte tröttna på det. 

Vad betyder orden “svensk körmusik” för dig?
Klangvärlden som vi bottnar i, arvet efter Ericson och vår långa tradition med romantiken hos Stenhammar och Peterson-Berger i bakgrunden. Det handlar inte bara om musiken utan om hur vi sjunger den. Om alla generationers dirigenter, de som har framfört musiken och som har samarbetat med tonsättarna. Lidholm och de som förnyade körkonsten på 1900-talet, de tänkte nog inte precis att de skulle vara snälla mot sångarna… Och det har verkligen utvecklat körerna! Så jag tänker att man inte behöver vara rädd för att utmana. 

Vilken är din största körmusikaliska upplevelse?
När jag var väldigt ung började jag sjunga i flickkör med Eva Bohlin i Lund. Då hade jag bott ute på landet i hela mitt liv. Jag hade förstås varit med i alla kyrkokörer där men jag visste inte att den här världen av körmusik fanns. Jag minns första repet med Korallerna: ett hav av likasinnade, engagerade i samma ålder som jag.Vi sjöng Verdis Laudi alla vergine madre i Katedralskolan med sina ljusa trägolv och jag var helt såld. 

Sen minns jag en konsert under Europa Cantat i Tallinn för några år sen. The Estonian National Male Choir sjöng Pärts De profundis och jag var inte beredd på kraften i det. Benen slogs undan för mig. Basarna grävde sig upp ur djupet och det bara bar. De stod på läktaren långt ifrån och ändå var det så starkt! 

 

Tre körverk av Ulrika Emanuelsson 
Där livet klingar ut. För kör SATB divisi och slagverk till en text ur Dag Hammarskjölds ständigt aktuella Vägmärken. Medel/avancerad nivå. Lyssna på Där livet klingar ut med Vocal Art Ensemble under ledning av Jan Yngwe.

Arctic Yule & Arctic Elements. Drömskt potpurri av julsångsfragment och trallvänlig jojk med rytminska improvisationsinslag. För kör SSAA a cappella. Medelsvår nivå. Lyssna på Arctic Yule med Carolinae Damkör under ledning av Ulrika Emanuelsson!

Rösten ur mörkret sjunger Rytmiskt lekfulla avsnitt avbyts av enkla homofona partier, och verket omfattar på så sätt diktens skenbara naturbilder, som blandas med det förflutnas mörker. För SATB divisi. Medel/avancerad nivå. Lyssna på Lunds Vokalensemble som sjunger Rösten ur mörkret sjunger på sin CD April och tystnad.

Mer om Ulrika Emanuelsson
Föreningen Svenska Tonsättare om Ulrika Emanuelsson
Ulrika på Wikipedia
Ulrika Emanuelsson på Gehrmans

 

Emanuelsson-collage_web.jpg