Fredrik Högberg

Att överträda gränser, musikaliska såväl som hierarkiska, är något av ett signum för tonsättaren Fredrik Högberg.

Sök efter verk i katalogen »

Fredrik Högberg föddes 1971 och växte upp i Svedala. Han studerade vid Framnäs folkhögskola och fortsatte därefter med komposition för bland andra Jan Sandström vid Musikhögskolan i Piteå (1990-1997). Han verkade samtidigt som Sandströms assistent, och han har även undervisat i komposition i Luleå och Piteå. Sedan många år är han bosatt och verksam i Tingshuset i Nyland vid Ångermanälven – en plats som han förvandlat till ett kreativt kulturcentrum.

Fredrik Högberg är en i hög grad kreativ person med ett påtagligt lekfullt sinnelag. Han har en osviklig och till synes aldrig sinande förmåga att finna helt nya infallsvinklar i sin musik, och att föra in oväntade element och även humoristiska vändningar. Men även om hans överraskande inslag väcker leenden och någon gång till och med ett befriande skratt, så är det alltid fråga om noggrant beräknade, konstnärliga effekter, inte sällan av visuell karaktär. ”Den visuella parametern i skapandet har alltid varit viktig för mig. Och stundtals också humorn, som ju i övrigt lyser med sin frånvaro i den samtida musiken.” Högberg drar sig inte heller för att i ett och samma stycke använda sig av ett flertal olika stilar. Rytm och puls är viktiga ingredienser i hans musik.

Lekfullheten speglas inte sällan redan i verktitlarna. En konsert för tuba kallar han Rocky Island Boat Bay (2006) – en obegriplig titel om man inte vet att musiken är skriven direkt för tubaisten Øystein Baadsvik, som på detta sätt fått sitt namn översatt till engelska. Det lekfulla återkommer i musikens många finurliga och överrakande inslag. Många av Högbergs konsertanta verk är skrivna direkt med tanke på några av samtidens främsta musiker, och formade efter deras personligheter. Av trumpetaren Ole Edvard Antonsen kräver han i sin första trumpetkonsert The Poem (2005) att han ska läsa dikt, utföra trollkonster och jongleringsövningar. Högberg har strävat efter att ta till vara på dessa musikers starka scennärvaro, lyfta fram dem och ge dem möjlighet till så mycket mer än att bara stå rakt upp och ned för att spela sina noter. Detta innebär att han även kräver en öppen attityd av orkestern. För den välkände Christian Lindberg skrev han trombonkonserten The Return of Kit Bones (2001). Han har med exklusiva krav skrivit musik för så olika musiker som sopransaxofonisten Anders Paulsson, slagverksensemblen Kroumata och Latin Kings tillsammans med Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm.

Högberg har producerat sig i många olika genrer: stycken för instrumentalsolist (ofta med i förväg inspelat tape), däribland PlastMusikk för klarinettisten Martin Fröst och Ice Piano för pianisten Niklas Sivelöv, kammarmusik, orkesterverk, körstycken och för scenen såväl opera som baletten Standing Waves, som visades i svensk TV och under World Expo 2000 i Hamburg.

Fredrik Högberg låter sig gärna absorberas av nya tekniska landvinningar och har bland annat fascinerats av IT-teknikens möjligheter. För att skapa en helt internetbaserad ”iOpera”, Kains kvinna, tilldelades han det största stipendium som någonsin getts till en svensk tonsättare, två miljoner kronor. Ännu en gång leder han in musikens, och i synnerhet operans, utveckling längs helt nya vägar.

Stig Jacobsson, 2010

För mer information: www.courthousemusic.com

Exempel på verk:

  • Konzert für zwei Posaunen
  • PlastMusikk
  • The Poem - Concerto for Trumpet and Orchestra
  • Rocky Island Boat Bay - Concerto for Tuba and Orchestra
  • Silent Purpose - Concerto for Clarinet, Film and String Orchestra
  • Standing Waves, balett