Foto Agnes Thor
Foto Agnes Thor

Karin Rehnqvist

Karin Rehnqvist är en av Sveriges mest framförda tonsättare på den internationella scenen. Med sin kärlek till folkmusiken har hon skapat ett unikt tonspråk, där inslag av den uråldriga sångtekniken kulning blivit ett av hennes signum. Hennes breda spektrum av kammar-, orkester- och vokalmusik har blivit föremål för såväl internationella tonsättarfestivaler som porträttkonserter. Hon har med sitt kraftfulla och exakta uttryck gett repertoaren för kör, särskilt barn- och ungdomskör, ett nyskapande och viktigt tillskott. Hon är Sveriges första kvinnliga professor i komposition och initiativtagare till KVAST, Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare.

Sök efter verk i katalogen »

Ett ofta omnämnt och karaktäristiskt drag i Karin Rehnqvists musik är korsbefruktningen av konst- och folkmusik. De folkmusikaliska elementen präglar musiken på djupet och inte som effekt eller i nostalgiserande syfte. Bruket av kulning är ett anslående inslag i flera av hennes verk, bl a i Puksånger - lockrop för två kvinnoröster och slagverk och Solsången för sopran, recitation och kammarorkester. 

Rehnqvists förmåga att komponera för musiker av skilda slag och på olika nivå, speciellt unga musiker, har ofta lovordats. Som all bra musik ger den de unga stora utmaningar anpassat efter deras tekniska nivå, utan att för den skull kompromissa med det konstnärliga. Hon hade ett nära samarbete med den legendariske flickkörsdirigenten Bosse Johansson, och komponerade många verk till Adolf Fredriks Flickkör. 1976-91 var Karin Rehnqvist ledare för ensemblen Stans Kör, vilket lett till många kompositioner för körer av olika slag; a cappella-verk, men också kör i kombination med instrument. 

Mellan år 2000 och 2004 var hon Composer in Residence hos Svenska Kammarorkestern och Skotska Kammarorkestern i samarbete. 2006 tillägnades Karin en festival i Stockholms Konserthus, där en stor del av hennes produktion från 1983 och framåt presenterades. Sedan 2015 är hon Hedersdoktor vid Birmingham City University och hon var huvudtonsättare för festivalen Svensk Musikvår 2017 och Karin Rehnqvist-festivalen vid Tromsö Universitet samma år. 

Karin Rehnqvist har fått många priser för sin musik, 1996 tilldelades hon Läkerols kulturpris "för sin förnyelse av förhållandet folkmusik - konstmusik", samma år mottog hon tidningen Expressens pris "Spelmannen", 1997 Christ Johnson-priset för Solsången och 1999 Stockholms Stads Hederspris. 2001 fick hon Kurt Atterberg-priset, 2003 medaljen Litteris et Artibus. Musikaliska Akademins främsta utmärkelse, Medaljen för tonkonstens främjande, tilldelades Karin Rehnqvist år 2012 och 2017 fick hon Musikförläggarnas Hederspris för att hon "oförskräckt ritar framtidens musik med baklängesfigurer, klär den i lika bländande ljus som svidande mörker". 

Bland hennes porträtt-CD märks bland andra Davids nimm (Phono Suecia 1996), Arktis Arktis! (BIS, 2005) och Till Ängeln med de brinnande händerna (Intim Musik, 2008). Hennes skiva LIVE (Sterling Modern, 2014) mottog 2014 en Grammis för bästa klassiska CD.

2009 blev Karin Rehnqvist utsedd till professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 2018 utkom Per F Bromans biografi om henne i Musikaliska Akademiens serie Svenska Tonsättare – den första om en kvinnlig tonsättare. 

Karin Rehnqvist, som är bosatt i Nacka utanför Stockholm, är medlem av Musikaliska Akademien.

Karin Rehnqvist var en av profilerna i serien #svenskkörmusik, Månadens Körtonsättare 2019. Läs intervjun med Karin här: “Jag var en udda fågel med mitt intresse för folkmusik och amatörkör”

För mer information: www.karin-rehnqvist.se