Tebogo Monnakgotla (foto: Elin, Model House)
Tebogo Monnakgotla (foto: Elin, Model House)

Tebogo Monnakgotla

Tebogo Monnakgotla låter sig ofta inspireras av poesi, samtidigt som hon har en bildmässig ingång till sin musik, med en doft av fransk impressionism och en rik färgpalett som är både överraskande och tankeväckande.

Sök efter verk i katalogen »

Tebogo Monnakgotla, född 1972 i Uppsala, började sin musikaliska bana som cellist. Men det var på Musikhögskolan i Piteå, där hon hade Jan Sandström som lärare i komposition, som hon började komponera på allvar och bestämde sig för att bli tonsättare. Hon har därefter studerat komposition för bland andra Louis Andriessen, Pär Lindgren och Bent Sørensen vid Konservatoriet i Haag och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Tebogo Monnakgotla låter sig ofta inspireras av poesi, och har bland annat tonsatt texter av Li Li, Göran Malmqvist, Derek Walcott, Ann Jäderlund och Oliveira Silveira. Sångcykeln Bambu i björkars språk, till texter av Li Li utsågs 2006 till "Rekommenderat verk" av International Rostrum of Composers.

I en rad verk har Monnakgotla inspirerats av den madagaskiske poeten Jean-Joseph Rabearivelos liv och diktning, som i exempelvis Naissance de jour I och II som uruppfördes av Radiokören respektive Sveriges Radio Symfoniorkester 2009 då Tebogo Monnakgotla var hustonsättare hos SR P2 (2007-2009), liksom i den uppmärksammade kortoperan Jean-Joseph, som fick sin premiär på Kungliga operan 2016, och nominerades till Nordiska Rådets Pris. Rabearivelos dikter ligger också till grund för sångcykeln Un clin d’oeil (2018),  en sambeställning mellan Svenska Kammarorkestern, Gävle Symfoniorkester och Norrköpings Symfoniorkester.

Flera av dessa verk uruppfördes av den sydafrikanske barytonen Luthando Qave, som också var en av solisterna i Monnakgotlas första helaftonsopera ”Zebran”, till ett libretto av Kerstin Perski, som sattes upp 2021 på Vadstena slott.

Under säsongen 21/22 är Tebogo Monnakgotla composer-in-residence med Jönköpings Sinfonietta. Då uruppförs bland annat sångcykeln Den försvunna, till en text av Balsam Karam, och saxofonkonserten Gaea, skriven för Johannes Thorell.

Tebogo Monnakgotla tilldelades Carin Malmlöf-Forsslings pris 2017 med följande motivering: "Tebogo Monnakgotlas intelligenta och närvarande musikalitet lyser igenom i det nutidsförankrade tonspråk hon använder i sin musik med en färgpalett som är både överraskande och effektiv. Med en naturlig lyrisk ådra utforskar hon gärna ytterligheterna skönhet och fulhet – ur det föds något nytt och mycket tankeväckande."