Staffan Storm
Staffan Storm

Staffan Storm

Staffan Storm är tonsättare och professor i musikteori och komposition vid Musikhögskolan i Malmö. Sedan 2020 är han ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. Han har en rik och varierad verkförteckning, som omfattar allt från solo- och kammarmusik till orkesterverk och opera. Under senare år har vokalmusik intagit en central roll i hans produktion.

Sök efter verk i katalogen »

Staffan Storm har studerat musikvetenskap och historia vid Lunds universitet. Mellan 1986–1992 studerade han komposition och musikteori vid Musikhögskolan i Malmö. Han har därtill deltagit i olika kompositionskurser av vilka framförallt bör nämnas de vid Centre Acanthes i Avignon, Frankrike samt Feriekurserna för ny musik i Darmstadt, Tyskland.

Hans musik har framförts vid ett antal svenska såväl som internationella festivaler. Här kan exempelvis nämnas Gaudesmusfestivalen, Amsterdam och Feriekurserna för ny musik i Darmstadt. Kammarensembleverket ”Quaestio temporis” fick ett uppmärksammat framförande av Italienska Radions Kammarensemble under Marco Angius ledning vid Venedig-biennalen 2011.

Storm har ett nära och dynamiskt samarbete med de musiker som uppför hans kompositioner och har komponerat musik för flera av Sveriges ledande musiker som till exempel dirigenterna Fredrik Malmberg, Erik Westberg och Daniel Hansson; pianisterna Francisca Skoogh och Hans Pålsson; organisterna Anders Johnsson, Hans Fagius, Bengt Tribukait och Carl Adam Landström; med många flera.

Samarbetet med alten Anna Larsson har resulterat både i sångcykeln ”Hinter des Tages Ende” och operan ”Im Treibhaus” (libretto av Ebba Witt-Brattström).

För Håkan Hardenberger skrevs 2016 det stora verket ”Three Autumns” för trumpet och piano, som uruppförde det i Wigmore Hall:
“Even now I can still taste the zing of the trumpeter Hakan Hardenberger’s virtuosity as he tore into the myriad shouts, flutterings and high-flying cries required for Staffan Storm’s Three Autumns, a 32-minute colossus written for this week’s first edition of Hardenberger’s Malmo Chamber Music festival.” (…) “The Swedish composer’s source is a poem by the towering but gloomy Anna Akhmatova, concluding with the image of a great autumn wind sweeping in death. Yet Hardenberger’s brilliant and nervous kaleidoscope of colours, filtered at times through three different mutes, carried its own artistic joy, as did the tumbling, sometimes quasi-romantic roulades leaping off his recital partner Roland Pöntinen’s piano.

Over the three autumns (one to each movement), emotions and moods ran the gamut from feverish intensity through manifold jitters to a quiet, bluesy calm. Right at the end the trumpeter appeared to knock death for six, although I wouldn’t bet on the condition lasting.”

“…Three Autumns, a work and a performance that made the heart thump and the earth shake.” (Geoff Brown, The Times September 21 2016)

Under senare år har körverk fått en framskjuten position i Storms skapande. I samarbete med Malmö Akademiska kör och orkester har verk som ”Sommarhjärtat är”, ”Och Skånes somrar ila” samt orkestreringen av Alma Mahlers ”Fünf Gesänge” (publ. Universal Edition) framförts på turnéer världen över.

För Vokalharmonin komponerades det stora verket ”Parabeln von Gestern” för kör och kammarensemble i början av 2000-talet och för Erik Westbergs Vokalensemble ”Nachtregen” för viola och kör och ”Herbstseele” för slagverk och kör.

Eric Ericsons Kammarkör beställde och uruppförde 2012 ”Schwarze Visionen” för kör och blåsorkester och 2022 det stora a cappella-verket ”Mondesschatten”. Storms körverk har även framförts ett flertal gånger av Radiokören. De har även beställt och uruppfört det symfoniska a cappella-verket ”Nachtschatten” och Stenhammar-bearbetningarna ”Långt i försvunna tider”.

Flera av Storms verk har prisbelönats:

  • ”Också dessa dagar signerade” för damkör och orkester vann första pris 2012 vid den nordiska kompositionstävlingen som anordnades av Jyväskylän Naislaulajat. Verket uruppfördes av dem 2013 tillsammans med Jyväskylä Symphony Orchestra och 2014 av Vaasa City Orchestra vid öppningskonserten till International Vaasa Choir Festival 2014.
  • 2016 belönades det stora orgelverket ”et lux in tenebris lucet”, skrivet för Anders Johnsson, med Saltö-Järnåkerstiftelsens stora pris
  • 2019 erhöll stråkkvartetten ”Nachtseele” Svenska Musikförläggarnas pris.
  • ”The Persistence of Memory” belönades med det stora Christ Johnson-priset 2021 med motivertingen: "Staffan Storm tar med lyssnaren på en fantastisk musikalisk resa genom det stora och vida orkesterlandskapet med sitt verk ”The Persistence of Memory”. Med stor hantverksskicklighet låter han nya scenerier avtäckas och övergå i varandra som en flodvåg i ständig rörelse."

Staffan Storms musik finns även representerad på skiva. Här kan nämnas de med pianomusik skriven mellan 1989–2009 framförd av Francisca Skoogh och Roland Pöntinen (Daphne Records) och kammarmusikverk komponerade under tiden som Composer in Residence vid CoMa i Växjö mellan 2003-06 för ensemblen Tribukait-Pettersson-Berg (Chamber Sound).

Orgeltrion ”Psalmi” för violin, cello och orgel, skriven för Marika Fältskog, violin, Samuli Örnströmer, cello och Anders Johnsson, orgel, spelades in av Proprius och mycket stor internationell uppmärksamhet väckte även inspelningen på tyska CPO av Storms instrumentation av Allan Petterssons tidiga ”6 sånger”.

Staffan Storm är också verksam som skribent och har under flera år bland annat skrivit musikkritik i Sydsvenskan och programtexter till Malmö Symfoniorkester. Han har också haft ett antal olika uppdrag vid institutioner, som till exempel Musikaliska Akademien, Rikskonserter, Konstnärsnämnden liksom i det fria musiklivet. Sedan 2013 är han ordförande i Ljudmiljöcentrum vid Lunds universitet. Därutöver är han en efterfrågad lärare och föreläsare i olika sammanhang.

Sedan 1993 undervisar Storm vid Musikhögskolan i Malmö. Fokus har legat på olika musikteoriämnen på både musiklärar- och musikerutbildningarna vid institutionen. För närvarande står ämnen som komposition, analys och formlära samt musik och samhälle i centrum. I hans forskning är begrepp som ”minne – tradition – intuition” centrala och ofta en utgångspunkt för hans konstnärliga skapande.