Jonas Valfridsson (foto: Viktor Gårdsäter)
Jonas Valfridsson (foto: Viktor Gårdsäter)

Jonas Valfridsson

”Det är framförallt skönhet jag eftersträvar i min musik, säger Jonas Valfridsson. För mig är detta ofta något flyktigt och ogripbart. Förmodligen är det därför min musik ofta får ett mystiskt och skört karaktärsdrag. Jag har jobbat fram en ganska karaktäristisk klang under åren, med en lyrisk behandling av mer moderna klangbilder.”

Sök efter verk i katalogen »

Jonas Valfridsson är född 1980 i Jönköping. Han började sin musikkarriär som rock- och jazzgitarrist men med tiden tog intresset för komposition över helt. Han har en magisterexamen i komposition och har studerat vid Gotlands Tonsättarskola, Musikhögskolan i Göteborg, Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse i Paris samt Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Bland hans lärare kan nämnas Ole Lützow-Holm, Åke Parmerud, Pär Lindgren och Marco Stroppa.

Jonas Valfridsson har framförallt blivit uppmärksammad för sin orkestermusik, som uppskattas för sin minutiöst utarbetade klangbehandling och innovativa orkestrering. Han har som ambition att använda sig av modernistiska landvinningar inom speltekniker och formbehandlingar utan att ge avkall på det lidelsefulla uttrycket eller det organiska musikaliska flödet. 

Jonas Valfridsson har haft stora framgångar med sina orkesterverk i en rad prestigefyllda tonsättartävlingar. 2007 fick han ta emot tredje pris i Toru Takemitsu Composition Award för orkesterverket In Killing Fields Sweet Butterfly Ascend, som uruppfördes av Tokyo Symphony Orchestra. 2009 vann han Uppsala Composition Award med orkesterverket The Only Thing That You Keep Changing Is Your Name, och 2014 Anne-Sophie Mutter Fund/Norrköpings Symfoniorkesters kompositionstävling med A Sudden Recollection: Le Jardin des Plantes.

Jonas Valfridsson har också komponerat en rad kammarmusikverk som framförts runt om i världen. I dessa sammanhang jobbar han gärna med kammarensemble i kombination med live-elektronik, och låter elektroniken inspirera till nya instrumentala klanger.

Under 2014 var Jonas Valfridsson composer-in-residence hos Sinfonietta Riga vilket också resulterade i ett nytt beställningsverk som uruppfördes i november 2015. Verket heter Bikernieku Mezs och är skrivet till minne av de runt 40000 människor (mest judar) som mördades på denna plats under den tyska ockupationen.

Temples of Kamakura komponerades under 2014-15 för Norrköpings Symfoniorkester som uruppförde det under Michael Francis ledning. Inspirationen till verket fann Jonas under en resa till Japan. Var och en av de fyra satserna beskriver ett av de gamla templen i Kamakura.
 
I januari 2018 uruppförde solistprisvinnaren Sebastian Stevensson och Musica Vitae Svanhamnen, en concertino för fagott och stråkorkester, inspirerad av John Bauers målning till sagan med samma namn. Det blev det första verket  i en trilogi inspirerad av John Bauers sagomålningar. I november samma år var det premiär för hans stora John Bauer Suite 1918. Den sexsatsiga sviten för kör och orkester komponerades till 100-årsminnet av att John Bauer och hans familj så tragiskt omkom när båten Per Brahe förliste i Vättern en stormig novembernatt. Verket är en sambeställning mellan Jönköpings Sinfonietta och Norrköpings Symfoniorkester och uruppfördes i Bauers hemstad Jönköping. Det tredje verket  i trilogin, John Bauer Overture (2019), skrevs för Dalasinfoniettan i samband med att Valfridsson var deras composer-in-residence säsongen 2019-2020. 

Hösten 2019 samarbetade Jonas Valfridsson med synthpopduon KITE i en mycket uppmärksammad konsertföreställning på Kungliga Operan i Stockholm, där han både orkestrerade och dirigerade musiken. Konserten spelades in och sändes i SVT Kulturstudion.

Våren 2022 blir det premiär för Jonas Valfridssons första opera, När knoppar brister, till ett libretto av Martyna Kaiser, på Kungliga Operan i Stockholm, som en del i deras Short Stories-projekt. 

Därefter väntar bland annat en större beställning från Gävle Symfoniorkester med anledning av Stig Dagmerans 100-årsjubileum 2023.